Brætspil fylder meget i mit både liv og arbejdsliv - og passionen startede for alvor, da jeg i 2009 stiftede brætspilsprisen Guldbrikken sammen med 5 andre spilkritikere. Målet er at give almindelige forbrugere en guide til de bedste nye brætspil på markedet, som vi tester og giver priser til de bedste - inden for kategorier som Familiespil, Børnespil og Selskabsspil.
Brætspil er for mig SÅ meget mere end "bare spil" - det er en måde at være sammen på, se hinanden og sig selv på nye måder og lære sig selv bedre at kende: en både erkendelse og læringsform ulig alt andet.
SpilBar har siden starten i 2010 været en måde at samle den danske spilbranche på og mingle. SpilBar starter altid med en inspirerende TED-talk-agtig talk og slutter altid med mingling.
Jeg har skrevet anmeldelser af spil siden 1991 (se min første anmeldelse her til venstre), hvor adventurespillet 'Secret of Monkey Island' blev anmeldt.
Jeg har altid elsket at anmelde, men også bare at skrive journalistik omkring spilkultur, fordi mediet samler så mange forskellige kompetencer, hvis spillet skal være godt.
Jeg skriver stadigvæk freelance om spil, spilkultur, apps og teknik for medier som Weekendavisen og Politiken.
I HV?M bygger vi gådejagter - helt analoge og skærmfri spiloplevelser, hvor man som gruppe kommer rundt og ser sin by eller historien på helt nye måder. For os handler det om undrevisning - at man sammen undrer sig, løser gåder og lægger mærke til ting i byen, som man normalt overser. Spiloplevelserne skal samtidig give rum til refleksion og have efterglød, så de ikke kun lever under spillet, men bliver stærke minder om tider, steder og mennesker, som man spiller med.
Gennem årene har jeg i min uddannelse fokuseret på de områder, som ligger mit hjerte tættest: musik, journalistik og spil. Jeg blev uddannet Cand.Mag i Musikvidenskab i 2010 med et speciale i rock-anmeldelser, og har også haft et år med Datalogi og 1 år med Computerspilsdesign på IT-Universitetet. Derudover har jeg suppleret med en masse kurser i journalistik fra Danmarks Journalisthøjskole, og fået masser af praktisk erfaring ved at arbejde fast for Politiken som Spilredaktør fra 2004 til 2015.
Spil som både formidlingsform og læringsform passer fuldkommen perfekt til højskolens ideal om at gøre undervisningen levende, nærværende og social. Både at spille brætspil i undervisningen for at undervise i f.eks. adfærdspsykologi til at lade eleverne udvikle egne digitale spil, brætspil og gåderum er læring for livet. Derfor gav det god mening at lave dette som hovedfag på en højskole, der fokuserer på kommunikation. Jeg startede linjen i 2011, og er i dag en fast del af højskolens DNA sammen med andre linjer som f.eks. Journalistik, Forfatter og Event.